1.10.2013

Då börjar vi bli tokyobor på riktigt. Egen lägenhet och ett sex månaders pendlingskort på Tokyos metro känns som två viktiga milstolpar. 23 kvadrataren, som vi precis flyttat in i, är större än väntat. Och flytten gick smidigt. Det enda som saknas är porslin och övriga kökstillbehör men det ska fixas till veckan.
 
Området vi bor i, Shirokanedai, verkar vara ett lugnt och trevligt område. "Posh" som L skulle ha sagt. Längs vägen till Shirokanedais tunnelbanestation - en promenad på fem minuter - går vi förbi åtminstonde fem restauranger av finare (eller i alla fall dyrare) slag och två chokladerior. Som tur är har vi inte bara en supermarket vid tunnelbanenedgången utan även en 100-yen store. Den senare är väldigt behändig för alla oss velare. Ska man gå på den billiga majskonserven eller festa på en dyrare variant? - 100 yen store löser biffen genom att ha samma pris på allt, från badrumsmattor till wasabipasta.
 
Apropå handling. Det har nämligen blivit ett vardagsproblem. Jag kan ta tvättmedel som exempel. Förpackningar här har nämligen väldigt mycket färg och en uppsjö av oförståliga tecken, oavsett produkt. Vi får helt enkelt lita på andra sinnen än synen när vi handlar. Vi klämmer, luktar och skakar samtidigt som vi lyssnar för att avgöra innehållet. Till slut kommer vi fram till att vi hittat tvättmedelshyllan. Vi tar en förpackning, som vi granskar noga och till vår glädje finns det en engelsk text. Det står något i stil med: Candy Laundry. Förvirringen är, återigen, total. Vad menas med Candy Laundry? Det slutar med att vi får ta ett färgglatt paket på chans, med endast japanska tecken, och hoppas på det bästa. En tröst är att vi ibland ser andra "västerlänningar" skaka mjölkpaket febrilt i hopp om att hitta yoghurten.
 
Slutsats - vi är inte några "riktiga" tokyobor. Men det kommer.
 
Eftersom vi inte har några bilder än så kommer här ett komplement. Det är en lista. Vad jag har tänkt är alltså att listan ska ersätta den rofyllda känsla som ett gemytligt bildspel kan inge. Vi får se om det lyckas. Här kommer min Topp Tre-lista över - är ni med? - artister som sjunger med bebisröst:
 
1. Fiona & Rebecca - eller Riona & Febecca som jag brukar kalla dem. Det moderna soundet och allt dunka dunka gör att bebisrösterna lätt försvinner. Men de finns där.
 
2. Passanger - med sin senaste hit "Let Her Go" har han blivit ett fräscht tillskott i genren.
 
3. Salem al Fakir - här behövs väl knappast någon förklaring.
 
Som bubblare vill jag nämna Joanna Newsom. Hade hon inte toppat min lista över artister som sjunger som Lisa Simpson hade hon varit given på bebislistan. Bebisrösterna går ju att lyssna på i Spotify om ni vill avgöra själva. Joanna Newsoms härliga harpamelodier har inte hittat dit än så jag bäddar in, som det så fint heter, ett youtubeklipp.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sara Widén

Publicerad 2013-10-05 08:06:58

Hej bästisar!!
Tokyo verkar va en fräck stad må jag säga! Förundras över handelproblematiken som ni verkar ha löst fint. Är inne i en period där jag ser affärsidéer i allt. Så även detta: en app över massa japanska produkter som (på engelska) kategoriserar dem i grupper (typ tvättmedel, schampo, smör) och ger kort info om varje produkt. Jag kommer bli rik!

Svar: Du har det i dig, Sara. Det märker jag - du är ju en riktig idéspruta du!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2013-10-05 08:10:46

Längtar redan till nästa inlägg, låt det komma snart! :) Är helt säker på att Johan kommer sakna sin nya favorit (obs! ironi) Kaah på listan över skönsångare annars är den klockren!

Puss och kram

Svar: Jag är ganska hård med att en artist bara får vara med på en lista och Kaah ligger redan på "artister som låter som Prince"-listan. Men jag håller helt med dig annars! Och jag tror Johan smyggillar'n, eller hur?
pltokyo.blogg.se

Postat av: Kakangosig

Publicerad 2013-10-05 08:59:23

Hej gullisar! Älskar det här med att ni blivit bloggers! Kommer följa slaviskt! BIG LIKE!

Svar: Roligt att höra Kakan!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-10-05 13:33:38

Nu har varenda rad från mail och blogg förmedlats till mormor här vid köksbordet. Tänk om jag haft - eller tagit - de chanser som livet erbjuder på samma sätt som ni! Jag är så stolt att ni gör det ni drömmer om och fixar allt så bra, hälsar mormor.

Svar: Åh, vi saknar dig mormor! Tack för de fina orden!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Bror Johan

Publicerad 2013-10-06 13:25:14

Haha, vilken fantastisk lista! Tycker även att Laleh platsar, åtminstone när hon sjunger på svenska.

Tack för grymma rapporter från vad som verkar vara en grymt härlig stad. Kram!

Svar: Bro! Jag är beredd att hålla med om Laleh. Tokyo är grymt!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Ponta

Publicerad 2013-10-07 19:04:54

Underbar blogg Paer o Liz. Fortsätt på inslagen bana. Skit i bilder (känns lite 02), kör stenhårt på listor. Känner ni er tvungna att lägga upp bilder så önskar jag extrema closeups på riktigt gammla japanska gubbar. #tummenupp

Svar: Haha, jag önskar att jag hade en sån där Bond-kamera i glajerna så jag slipper vara så odiskret mot alla gamla farbröder. Eller en Go-Pro kanske skulle funka?
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej