28.09.2013

 
Iförrgår var det fest. L's b-day. Jag bjöd på skönsång, en färdigskalad satsumas och en himmelsk fruktdryck, allting på sängen och helt utan L's vetskap, precis som det ska vara på en 27-årsdag. Det kan låta som en knaper födelsedagsfrukost, jag vet, men till mitt försvar - 7-eleven är våran närbutik. Utbudet är inte detsamma som hos Handlar'n hemma direkt.
 
Efter lunch var det dags att för första gången, helt solo, göra entre på Tokyos tunnelbanesystem. Tidigare har mitt och L's kontinuerliga sammarbete funkat perfekt och vi har hoppat på och gått av rätt varje gång. Men nu skulle alltså L vara kvar på hotellet och jag skulle ha ett första möte med min mentor och våran gemensamma handledare  på universitet. Tre stationer. Jag hade planerat exakt hur jag skulle åka och studerat kartan i detalj för att hitta uppgången direkt till mitt campus i Hongo. Fel utgång lika med vilsen (gråtfärdig) svensk utbytestudent i Tokyo innerstad. Men jag klarade det! Med 35 minuter tillgodo till och med. Och mötet gick bra.
 
Väl hemma på hotellet kunde födelsedagsfesten fortsätta, lätt betonad av en envis jetlag. Men vid sjuhugget slog det om igen och energin återvände. Kalaset avslutades på en finfin resturang i Yoyogi. Japanskt öl, ingefärsdrink och premiärsakén avnjöts tillsammans med god japansk tapas (som kanske har ett finare namn, någon? Typ små-lättel?).
 
På söndagsmorgonen gjorde, återigen, den okontrollerbara jetlagen sig påmind. Både L och jag vaknade superpigga, klockan halv sju. Förtvivlade över sömnbristen bestämde vi oss för en morgonpromenad. Vissa sover bort jetlagen - vi promenerar. Vi tog sikte på det 634 meter höga Tokyo Sky Tree och klockan kvart över nio kunde vi vinka åt pyttefolket, 450 meter ned och häpna över Tokyos enorma geografiska spridning. Ironiskt nog så har vi jetlagen, som jag, möjligen oförtjänt, smutskastat rejält, att tacka för det.
 
ps 1. Om jag känner bloggläsare rätt så är bilder en viktig del av en lyckad blogg. Vi missade att få med oss usb-kabeln till kameran, men ni kan vara lugna. Det är en Nikon. Så det borde gå att lösa. Ni får nöja er med ett par mobilbilder så länge.
 
ps 2. Tack för alla fina kommentarer! Fortsätt så! Det underlättar en proffsbloggares liv. Jag märkte också att vissa av er var omedvetna om att jag fyllt glasögon. Det hände typ veckan innan jag fyllde blogg. Men det är fortfarande inte lika stort som att fylla moppe.  
 
ps 3. I hushållet, här i Japan, går jag nu under namnet BlondinPella.  
 
ps 4. Väntar ni, precis som jag, på ps 4?
 
 
Premiärsaké. I den lilla bubblan, precis över den stora bubblan, där står vi och vinkar.
 
 
Himmelsk fruktdryck.

Kommentarer

Postat av: Pappi o jag

Publicerad 2013-10-01 17:19:44

Hej,vad kul att ni skriver så flitigt-fortsätt med det.
Man behöver väl inte åka upp 460m för att upptäcka att japaner är små?eller!!
Puss o klam

Svar: Jag försöker skriva så flitigt jag kan. Och du har helt rätt, en promenad i city räcker.
pltokyo.blogg.se

Postat av: Majkk

Publicerad 2013-10-01 18:05:59

Tror att japansk tapas heter Japas, rätt logiskt när man tänker efter faktiskt.
Sjukt hurtiga jetlaggare alltså!
Bilder är sjukt viktigt, det är helt sant. Fixa en såndäringa kabel nurö.

ps. Vem försöker du lura BlondinPella? Du kommer aldrig köpa ett ps4!

Svar: Haha, jag visste att det fanns ett bättre namn! Och så klart att du satt inne på det Majkk. Jag kan väl få drömma om ett ps4 iaf!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Johan

Publicerad 2013-10-01 18:49:39

Pellan! Du har bloggandet i blodet, fortsätt så, kan generera storkovan detta! Behöver du manager, har du mitt nummer. I övrigt, tycker jag att lite bilder är alltid trevligt, så även vi får upptäcka och känna oss Big in Japan.

Svar: Perfa, när (inte om!) jag kommer till managernivå med mitt bloggande ringer jag dig. Jag ringer nog innan också för det lär ju ta ett tag... Men tack!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2013-10-01 19:11:06

Njuter av varje rad man får läsa men som sagt innan bilder är alltid trevligt. Heter det inte "Bilder säger mer än tusen ord"

Du har verkligen generna för det här med att blogga! Snart behövs inga bidrag från CSN:-)

Puss och kram fina ni <3

Svar: Håll ut Emma (och alla andra), bilder kommer! Jag hoppas att det är ok om jag modifierar uttrycket så att det passar bättre in på bloggen just nu: "Tusen ord säger mer än en bild"
pltokyo.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2013-10-01 19:11:07

Njuter av varje rad man får läsa men som sagt innan bilder är alltid trevligt. Heter det inte "Bilder säger mer än tusen ord"

Du har verkligen generna för det här med att blogga! Snart behövs inga bidrag från CSN:-)

Puss och kram fina ni <3

Postat av: Jennie

Publicerad 2013-10-01 19:11:32

Kul att du fixat en blogg Pelle! Ska bli kul att följa ert äventyr i Japan! Och Lizzie, grattis i efterskott!! 💝

Svar: L tackar för gratulationer! Och vad hoppas du blir nöjd med rapporteringen.
pltokyo.blogg.se

Postat av: Soffan

Publicerad 2013-10-01 21:43:08

Fantastiskt ! Du passar utmärkt som blondinPella! :)

Svar: Jag känner mig inte helt bekväm i rollen än men tack för lovorden. Hoppas du har det fint i Lundon!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Yeahy!

Publicerad 2013-10-01 21:46:50

Yeahy! Bara att se juice-loggan gav mig en moment of 'wonderful time. Tack BP ;)

Svar: Du anar inte hur mycket härliga loggor det finns här! Kom och utforska!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-10-02 06:47:16

Fint att starta en ny dag här på din blogg, P! Längtar efter er! Gläds med er! Vi hörs här snart igen. Kram!

Svar: Längtar tillbaka!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Simon

Publicerad 2013-10-02 16:15:07

Kan inget annat än hålla med ovanstående, keep it up !
Kram

Svar: Tack! Jag ska försöka!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Sarha

Publicerad 2013-10-04 14:39:37

AHahaa vad roligt att läsa om ert äventyr, ska se till att jag och Johan följer det tillsammans tills vi får tummar och pengar ur att åka och hälsa på er. Shit det här året kommer bli superfräckt för er båda! Hälsa Lizzy så hjärtligt!

Svar: Ja, kom vetja! Men ni har ju också äventyr framför er. När sticker ni? Och hur var Kina? L hälsar tillbaka!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Siri

Publicerad 2013-10-06 10:53:59

Superkul att ha lite koll på hur de går för er!!
Pussar och kramar till er, Hyllan & BlondinPella!

Svar: Pussar och kramar tillbaka till dig Sirpa!
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej