1.12.2013

Ett par gånger i veckan kollar jag statusen på JMAs hemsida, Japans motsvarighet till SMHI. Jag vill vara beredd på eventuella omställningar. Dessutom vill jag veta hur jag ska skydda mig mot oönskade väderfenomen. Vissa åtgärder är självklara: paraply mot regn, varma kläder mot kyla och att stanna inne om en tyfon skulle slå till.

Men när jag läste de kommande dagarnas varning blev jag helt ställd. Va fan, går det ens att skydda sig mot det här? tänkte jag.

Dry air.

Varningen, två futtiga ord skrivna på gul bakgrund, skapade hjärnspöken. Kan det vara farligt? Finns det något jag kan göra? Jag grubblade på det ett tag innan jag kom på att om det finns en lösning, så finns den här på bloggen. Jag vänder mig alltså till er, mina trogna läsare. Ni kan se det som ett digitalt rop på hjälp. Jag har inga förväntningar, så känn ingen press. Min bästa ide, som jag efter mycket om och men fick skrota, var att smörja in hela kroppen med Försvarets hudsalva. Det ryktas ju om att den ska hjälpa mot allt. Men ovissheten om vilket recept det japanska försvaret använder satte stopp för den tanken. Och risken för acne förstås.
 
Mount Jinba och kimono i dry air.
Frugan och gigantisk robot i dry air.
 

Kommentarer

Postat av: Hanna Mogensen

Publicerad 2013-12-06 18:04:39

Bygga och flytta in i ett växthus? Har hört att det är gott om plats i Tokyo.

Svar: Tack Hanna! Funderar på en såndär jätteballong som vi skulle kunna gå omkring. Som ett portabelt växthus. Hoppas allt är bra!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2013-12-07 00:32:04

Nej jag säger bara njut!! När jag var i Eilat (=torr luft) torkade håret på typ 7min efter en dusch och för att inte tala om tvättens torktid. Vardagslyx 👍

Svar: Vi har ju balkong! Det här ska utnyttjas maximalt. Tack Maria!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-12-07 08:03:16

Förutom din blogg P följer jag Japan Today och läser nu på morgonen att Tokyo Sky Tree tog emot sin 10 miljonte besökare igår (var det du eller L, månne), att med en batteridriven Buru Buru Helmet på huvudet kan du vibrera bort din stress (såg inte riktigt klokt ut på bilden, tanken är att man ska ha den på jobbet) och att 1 yen-myntet kostar mer att tillverka än vad det är värt, nämligen 2 yen (är hela den japanska ekonomin uppbyggd så).

Och nu till vädret! Dry air hos er Snö-Sven hos oss, för så hette det första vinterovädret. Sven kom dock av sig i Sthlm men ställde till kaos på andra håll.

Vad ni klär i kimono! Tusen kramar!

Svar: Det var inte vi. Vi impulsbesökte tornet samma vecka som vi kom till Tokyo. Det finns många konstiga uppfinningar här kan jag lova, så jag är inte förvånad. Vi har en ordentlig samling med 1 yens mynt. Det går inte att bli av med dem. Konstigt system, fram för allt om det kostar mer att tillverka att dem... Jag har sett lite bilder på Svens framfart, otäckt! Men skönt att ni klara er. Kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Bror Johan

Publicerad 2013-12-09 09:12:16

Sitter på tåget till Malmö - lämnade hemmet i någon form av halvvinter, har passerat midvinteraktiga förhållanden i Östergötland och Småland och är nu i Hässleholm där det ser ut att vara höst. Upplever således många olika sorters väder men ingen tôrr luft i sikte tyvärr! Kan tänka mig att Försvarets hudsalva funkar utmärkt! (Buru Buru-hjälmen som nämns ovan kanske också funkar mot det mesta.)

Kram till er!

Svar: Jag måste ju kolla upp den här Buru Buru-hjälmen. Men försvarets hudsalva kan bli svårt, jag funtar på att ladda med en låda lypsyl istället. Hälsa Malmö! Kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Lotta E

Publicerad 2013-12-09 17:08:42

Om ni får lite av den fuktiga luften här i Houston, så får jag lite av er torra, schyrra? Tror vi luften håller sig torr/fuktig om man transporterar den i glasburk med lock?

Och jag tänker mig att bästa skyddet är en sån blomspray-flaska med vatten som man regelbundet sprayar sig själv med för att undgå uttorkning. Också lite hudlotion innan man går till sängs. Hej!

Svar: Det är en deal! Och tack för tipsen. Det lugnar en skärrad skäl. Hoppas ni har det bra i Staterna!
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej