6.6.2014

Jag ska försöka berätta om den försvunna tiden. Två inläggsfria månader och jag vet inte riktigt var jag ska börja.  Vardagen kanske. Den har kommit tillbaka efter en tid fylld med besök. L och jag pysslar återigen med sysslor som vilken annan japan-svensk gör. Senast, hos handlaren nere på hörnet, var vi på jakt efter våran vanliga goa tandkräm. Den var slut och vi fick ta en blåvit tub på chans. Den smakade precis som viss hudkräm luktar. Den smakade så mycket hudkrämslukt att vi ett tag trodde att det var idominsalva vi borstade gaddarna med. Men löddret talade emot.

Innan vardagen kom hann vi turista en del tillsammans med våra gäster. Under japanernas motsvarighet till påskveckan - golden week - åkte vi till Nikko. Vi besökte ännu fler tempel och hajkade vidare i Japans skogar och berg. Konceptet bakom golden week är att flera olika semesterdagar har slagits ihop till en röd vecka. En av dagarna är den gamla kungens födelsedag. Fattar ni vilket stöd Kalle Gurra 16 skulle kunna håva in om han införde att hans födelsedag blev röd i Sverige? Han har ju haft det lite motigt ett tag men jag tror att det här skulle kunna vara vändpunkten. Den nya sidan så att säga. Han skulle säkert inte ens behöva låna pengar av dig och mig längre. Folk skulle antagligen betala honom om han fixade det här. Han skulle till och med kunna överraska alla, positivt den här gången, om han bara vidareutvecklade konceptet - att låta alla framtida regenters födelsedagar bli röda. Inser ni storheten i det här systemet? 365 Bernadotte:er senare, alla med 7.5 hp i experimentplanering, och vi har ett återkommande friår. Det känns väl hållbart. Går det ens att tänka mer på framtidens generationer?

Åter till Japan. Den senaste veckan har varit djävulsvarm. Toppen nåddes i söndags med sköna 36 grader. Tokyo har potential för att vara en bra stad att uthärda en värmebölja i men vi chansade inte utan impulsbokade en minisemester till Hakone, två timmar utanför Tokyo.

Hakone är känt för tre saker: 1. sin natur, 2. svarta ägg och 3. onsen (traditionella japanska badhus).

Naturen var verkligen fin. Vi åkte piratbåt över en stilla sjö samtidigt som vi kunde njuta av utsikten över maffiga Fuji. I området finns även aktiva vulkaniska källor. De är ganska häftiga men de lockade inte lika mycket som de svarta äggen. Det är tradition att koka ägg i vulkaniska källor, där svavelkoncentration är hög. Det är så det går till i Hakone helt enkelt, inte mer med det. Skalen blir svarta och den härliga ägglukten framhävs.  Det sägs att ett svart ägg ska vara så nyttigt att livslängden förlängs med 5 år. Vi köpte fem för trettio spänn. Vi delade på ett och resten gav vi bort.

Den tredje punkten över Hakones toppaktiviteter, onsen, var nog det finaste på semestern. Vi badade tills vi fick russinfingrar. Det borde vara ett mått på livskvalité - russinfingrar. Många gånger är det en indikation på att jag mår som bäst. Det handlar inte bara om att bada i mineralrikt onsenvatten. I min mening är det även det högsta betyget en riktigt bra kräftskiva kan få. Jävlar vad fint det är att äta kräftor tills man får russinfingrar alltså. Det har jag gjort två gånger hittills och jag hoppas det blir fler. Det är klart att det finns mindre roliga saker också som kan resultera i skrynkliga fingertoppar. Ett kök fyllt med disk till exempel. Men det är enligt mig ett undantag.

Jag kommer in på sidospår hela tiden! Tandkrämssmak, kungen och russinfingrar. Flykt från ämnet, som Ingvar Storm hade sagt. Jag ger upp med att försöka redogöra för den senaste tiden i text. Det får bli ett par bilder som kompensation istället.

       
Helipadutsikt. Fågelkvinna.
Picnic i Shinjuku Gyoen.
 
 
 
 
Tempelbärarfestival.
Piratskepp.
Fuji san.

 
Ägg.
 Utomhusmuseum.
 Fotbad.

Kommentarer

Postat av: Ohlins

Publicerad 2014-06-06 15:48:17

Alltid ett sant nöje och läsa bloggen! Pellan, bra frill du har sparat ut till, Brad Pitt nästa?

Svar: Jag förstår att ni är förvirrade i fam. Ohlin. Måste klargöra det här lite bara. Det är ju min kropp som gör att jag ser ut som Brad (i Fight Club), inte håret! Kram på er!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Sarha

Publicerad 2014-06-06 19:46:48

Himla vilka fina bilder ni tagit! Vi saknar er och ber så mycket om ursäkt för att vi inte hört av oss sedan vi begav oss från Tokyo. Det var en fantastisk vecka! Hoppas ni inte längtar allt för mkt hem :)

Svar: Ingen fara ju! Johan meddelade faktiskt att ni kommit hem ordentligt. :) Du kan hälsa att han är skyldig mig en present för chokladen som jag tänkte köpa till honom här. Saknar er. Kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-07 09:53:58

Mormor och jag blev så inspirerade! Plus fem år per svart ägg! Så här har vi löst det nu till frukost i brist på vulkaniska källor i Dfs: En stor ask Solstickan hälls ner och får koka med äggen i kort vatten; vi satsar på två ägg var den här första gången. Ser fram emot att få äta på mig russinfingrar med er i augusti och vad nationaldagsfirandet beträffar glömde vi bort det lite grann och lekte Under hökens vida vingar med L och L i lekparken och vek origami vid köksbordet. Älskar er!

Postat av: UC

Publicerad 2014-06-07 09:59:34

Kommentaren gick visst iväg lite snabbt nyss. Inte alls min avsikt att vara anonym... men kanske var det ändå så många referenser att ni kunde gissa... Kram igen!

Svar: Jag hoppas ni åt ägg tills ni fick russinfingrar! Nävars, men smart idé. Vi längtar till augusti. Krama om alla från oss!
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej