18.11.2013

Nu är det klart. L slipper tjugofyratimmarsresorna till Korea. Att jag skriver slipper beror inte på att Korea skulle vara ett tråkigt resmål, det är säkert jättefint där. Men nu är den långa visumprocessen äntligen klar och L slipper åka till Korea.
 
Trots Japans högteknologiska status inom många områden, från infrastruktur till toalettstolar, har visumprocessen varit fylld med pappersarbete och köande på Minatos kommunkontor. I Lonely Planetguiden om Tokyo står det att metropolen kan upplevas som en parallell till staden i Blade Runner. En framtidsstad fast på 80-talet.
 
Det kanske ligger något i det. Jag har till exempel aldrig varit med om uppvärmda toalettstolar med skjärtdusch eller termostater som berättar vilken temperatur jag ställt in duschvattnet på, någon annastans i världen. Det sistnämda kan inge en känsla som får mig att tänka på bakning. Ni vet, när det är dags att lösa upp jästen i bunken med 37 gradigt vatten - man ska inte uppleva någon temperaturförändring när man doppar lillfingret i vätskan. Precis så blir det när jag ställer in duschtemperaturen på 37 grader. Jag blir blöt, utan att märka det. 
 
Det var en parentes. Men om jag väger samman de japanska samhällsstrukturerna och, i det här fallet visumprocessen, känns det snarare som att Tokyo är en framtidsstad fast på 1800-talet. Kvinnorna sköter hemmet - männen jobbar 12 timmar om dagen. Och att få ett visum tar dryga två månader.
 
Jag tycker det känns som ett gammaldags system. Men visumproblemet kanske inte är japanernas fel trots allt. Det är inte rättvist att skylla på förvirrade japaner som inte förstår att L's namn är oändligt. Eller så långt så att det inte får plats i passet i alla fall.
 
Som bonus till det här inlägget kommer en gif-animering när tjejen med Sveriges längsta namn äter en sallad.
 
 

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2013-11-25 16:44:56

Haha, estet-Liz har sjukt många namn faktiskt, men fina såklart! Om jag inte missminner mig, är Vendela och Berit med på passet? :) Ta hand om er, miss ya fellows!

Svar: Yep, du har rätt Johan. Plus några till. Saknar er också, kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Carolina

Publicerad 2013-11-25 18:04:31

Johan, du har helt rätt.
Sjukt många namn.
Namedropping vore väl en idé.

Svar: Ja, nu är det ju 35 tecken. Det borde gå att banta åtminstone 15 av dem tycker jag. Du kanske kan luska fram en förklaring från medbrottslingen på staen?
pltokyo.blogg.se

Postat av: Vendela

Publicerad 2013-11-27 17:05:45

Jag erkänner mig skyldig! Förstår inte VAD vi tänkte på, men förmodligen var det bara för att j-las!! Moahaha!

Tack för ännu ett strålande inlägg! Älskar er! <3

Svar: Haha, erkänn att ni tänkta att om Lizzie någon gång skulle söka visum utomlands så ska hon inte få det lätt. :)
KRAM!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-11-30 08:58:01

Jag blir så himla glad över alla rapporter att ni lyckats tokyofiera er och funnit er så väl till rätta... Och så är L:s visum klart... Men hör ni, det är väl Sverige som gäller när ert äventyr är över, LÄNGTAR! Morgon i Dfs efter julfest i lokalen och mycket prat om er, förstås :-) Långa namn L... Där spelar vi i samma division, men jag tror att du slår mig med några bokstäver. Kram från oss två till er två!

Svar: Sverige är planen, men det är ju ett tag kvar här. Hälsa alla i Degerfors! Kram
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej