21.10.2013

Japanska är ett svårt språk. Det går fort när japaner pratar och det är klurigt att urskilja orden från varandra. Dessutom måste L & jag bland annat lära oss vilka partiklar som ska användas när och om adjektiven är av i- eller na-typ. Att meningsuppbyggnaden liknar Yodas gör det inte enklare. En presentation av mig själv på japanska, dirketöversatt till svenska, skulle kunna se ut som något i stil med: Jag P är. Jag svensk är. Jag av Tokyo universitet en student är.
 
Lika svårt är det att läsa. Så länge orden är sammansatta av enbart japanska tecken, hiragana eller katakana, går det bra. Men så fort de kinesiska tecknen, kanji, blandas in blir det rappakalja. Vi kan läsa de två första stavelserna i en mening, sen bli bortdribblade i mitten av en kines, för att återigen komma in i matchen mot slutet. Sammantaget är meningen ifråga helt oförståelig. Fruktansvärt frustrerande för inlärningen. 
 
Men då och då kan det bli ordning och reda i L's och mitt språkkaos. Den egenregisserade Rosetta Stonepjäsen, som vi är eviga huvudpersoner i och som lätt kan förknippas med ett radiodrama med låg budget från P4, kan ibland glänsa till. Som senast, när vi tog tunnelbanan till Roppongi för att gå på Mori Art Museum. L plockde upp ett tuggummipacket i tunnelbanekiosken, håller med ett leende upp det för biträdet och säger, med självsäker röst, utan darr Sumimasen, ikura desuka? Biträdet, som ställt in stämbanden på sin halvknackiga engelskafrekvens svarar förvånat: Hyakunijuu en desu. L ler ännu bredare än innan och säger A sodesuka samtidigt som hon räcker över 150 yen. När de 30 yenen i växel kommer avslutas scenen med att både L och biträdet bugar och säger, i tur och ordning, Arigatoo gozaimasu!
 
Skådespelarinsatsen får 5 av 5 i DN-Kultur. Det tragiska är att bara Plusmedlemarna kan läsa hela recensionen som avslutas med den intressanta frågeställningen: Om Yoda skulle prata på japanska, skulle orden hamna i rätt ordning för en svensk då?
 
 Mori Art Museum.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-29 15:24:40

Vansinnigt roligt och intressant att läsa bloggen! Kramar i massor!

Svar: Massa kramar tillbaka till dig!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Vendela

Publicerad 2013-10-29 15:25:42

Anonym, det är jag det!

Postat av: Johan

Publicerad 2013-10-29 16:43:40

Har ni svenpanskt uttal när ni pratar?

Svar: Enligt min hörsel så är uttalet perfekt. Men japanerna skrattar alltid till så fort vi säger nåt på japanska. Men jag tror det är nåt annat. Uttalet är perfekt!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Carolina

Publicerad 2013-10-29 21:32:52

Oargh,min mage.Gu så roligt att läsa,ta en Toy!

Svar: Haha, kul att du tycker om det Carro!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-10-29 22:31:08

Vilka fina bilder och vilket förbaskat svårt språk! Här kommer en utmaning till er att bita i. Hur skulle ni på japanska, och på det där artiga sättet som jag förstår att maan kommunicerar på, kommentera att Sveriges U17-lag gått till kvartsfinal genom att skrälla mot Japan. Bedömer ni detta som alltför oartigt kan ni väl i stället berätta att svenska medier idag toppar med, att Toyota behåller sin tätposition som världens största biltillverkare. Tusen kramar och god natt!

Svar: Vi skippar nog fotbollssnacket... Men att Toyota är världens största biltillverkare känns ju som bra cocktailinfo. Tack! Kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Lotta Eckerbom

Publicerad 2013-10-31 16:39:57

Hahaha haaaaaalloj mina vänner! Insåg i dag att du/ni bloggar och gud så kul jag har haft det senaste halvtimmen! Ni är underbara, och det värmer i hjärtat när jag läser att Lizzie klarar att köpa tugummi, i Japan, på japanska. Jag är en stolt vän. Nu undrar jag, har ni prövat sushi-cones än? Finns de i Japan, eller är det bara lur? Peace!

Svar: Hej Lotta! Alltså, om du menar sjögrässtrutar med diverse innehåll så har vi sett det på menyerna här. Men vi har inte vågat prova än. Tror du att det kan vara nåt eller är det bara ett pr-trick? Hälsa Krille och hoppas Paris är fantastiskt! :)
pltokyo.blogg.se

Postat av: Sarha

Publicerad 2013-11-24 14:51:29

Oj vad roligt med japanskan! Går det bra för er båda med respektive studier? Aaaaascoooolt att kunna föra en konversation på japanska, oavsett längd :)
Ta hand om er massor, vi kommer på besök till våren!

Svar: Som sagt, japanska är ju ruggigt svårt. Men det går sakta men säkert åt rätt håll. Övriga studier går bra också men det är ganska annorlunda än hemma på LTH. Kommer ni på riktigt?!? Gör't! När? Ta hand om er.
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej