14.12.2013

Så här i vintertid är hemlängtan som störst.
Utan snö och kälke, släcker inte ens italienskt glühwein min jultörst.

Jag saknar att efter julklappar ivrigt få speja.
Tur är väl det att svt går att playa.

Där följer jag hedenhösarnas kollektiva familjevilja.
Jag har svårt för att paret Guillou i På spåret särskilja.

Så tack svt för klapparna du genom cyberrymden skänka.
Det får julkänslan i Tokyo att blänka.

I Tokyo är det de traditionella julsångerna som hägrar. Ofta med en twist. Det kan vara en upptempoversion av O helga natt eller någon annan julklassiker inspelad av ett j-popuband.

Vid närmare eftertanke, det är ju faktiskt inte så stor skillnad mot hemma. Jag tippar på att Christer S och Lotta E har spelat in ännu en julduett. Kanske Stilla natt, nummer 43 i ordningen och en av verserna är på engelska. Antagligen i en kyrka med gudomlig akustik och med stråkar som berör.

Är det bara jag som känner behovet av ny julmusik? Det jag saknar är en julrap med gangsterkänsla. Och det är just det som min inledande text är.

Tänk er att jag, kanske med en bak och framvänd keps, nästan lite argt rappar fram ovanstånde rader. MC L snurra skivor som aldrig förr samtidigt som hon beatboxar fram ett tungt komp, med julkänsla. Den här julmusiken är inte till för att beröra - den ska uppröra. Sanningen är ju inte alltid rolig att lyssna på, nåt som min hiphop-guru Timbuk hajjat. Men det gör musiken viktigare och intressantare - precis vad julmusiken behöver.
Italienskt glühwein

Kommentarer

Postat av: Nisse B

Publicerad 2013-12-15 03:18:15

kan tipsa om loket olssons egan julrap http://open.spotify.com/track/3WpYTJUW8fMzwTE7Uoeb7Z

Svar: Haha, tack! Hela skivan verkar ju vara en riktig julklassiker. Hur kan jag ha missat den?
pltokyo.blogg.se

Postat av: Carolina

Publicerad 2013-12-15 09:02:19

Våra rapphöns kanske kan vara med ifall det blir en video?

Postat av: UC

Publicerad 2013-12-16 21:42:48

När det lackar mot jul ska rim med rim kommenteras!

Melodi: Hej tomtegubbar

Hej P och L långt bort i Japan, hur ska vi klara oss utan,
Hej P och L långt bort i Japan, hur ska vi klara oss utan,
att ha er här,
hos oss i jul...
Vi Skypar hit er,
God Jul vad kul!
Hej P och L långt bort i Japan, så blir vi inte helt utan :-)

Tusen kramar!

Postat av: Lizzie

Publicerad 2013-12-19 11:30:54

Åh fina svärmor :)
Finaste texten jag sett. Placide Cappeau borde bli avundsjuk!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej