9.11.2013

Tokyos gator kryllar av storstadskids. På morgnarna och eftermiddagarna ser jag en uppsjö av skoluniformsklädda småttingar som, precis som jag, är på väg till och från skolan. Vid varje rödljus, på L's och mina ganska frekventa promenader, är det minst en knatte som vi diskuterar oroligt - ska verkligen ett så litet barn vara nära en så trafikerad väg alldeles själv?  Ibland har vi lust att, som ett par levande stödhjul, rycka tag i en vinglig minicyklist för att säkra färden. Då skulle vi dessutom kunna agera broms, en del av cyklandet som många inte verkar ha upptäckt än.
 
Jag vet inte om det är mängden barn i Tokyo eller det faktum att barnaskörden i vår närhet inom kort kommer att öka markant, som har gjort att namn på våra hypotetiska barn har blivit ett omdiskuterat tema i familjen Ö S. Det är säkert ett vanligt samtalsämne i de flesta, något så när, stabila förhållanden. 
 
Men det kanske är någon där ute, som inte har en färdig lista att gå efter. Jag tänkte därför presentera mina och L's senaste tillskott i vår oskrivna namnlista. Som inspiration. De är, inte helt otippat, hämtade från den japanska kulturen. Influenserna och intrycken avspeglas i allt vi gör här, från blogginlägg till namnlistor. Namnen kom till oss efter att vi ätit en bit mat på ett fullproppat Shinkansen på väg mot Hiroshima.
 
Maki och Nigiri. Två könsneutrala namn. Känns inte det helt rätt i tiden? Ni kanske kan gissa vad vi hade som färdkost på tåget också. Nu, i skrivande stund, kan jag fylla på med: California Roll, könsneutralt och dubbelnamn i ett.
 
Jag och L vill dessutom önska lycka till, till alla som känner sig träffade. Vi ser fram emot att träffa alla nya männsikor när vi är tillbaka i Sverige. Vi håller tummarna för att det kommer vara en och annan Maki, Nigiri eller California Roll, som vi i framtiden kanske kommer att få barnvakta.

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-11-14 14:20:58

Blir alltid så glad när jag ser att ni/du uppdaterat bloggen. Då vet jag att min dag för några minuter förgylls med värme och ett smile på det!!❤️

Svar: Jag blir glad för att du läser bloggen Emma! Tur att du ler när du gör det också. Kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Vendela

Publicerad 2013-11-15 16:45:22

Alltid lika roligt att läsa bloggen! Väntar spänt på nästa! Massa kramar!

Svar: Tack Vendela! :) Kram kram!
pltokyo.blogg.se

Postat av: UC

Publicerad 2013-11-15 23:34:41

Förlust mot Portugal blev just ett faktum och ösregn och höstrusk i Sverige! Då värmer din blogg extra mycket, P! Riktigt fina namnförslag. Lägg till ytterligare ett, Juno, släktens lilla nya tjej. Gulligt, eller hur? Värmland i morgon. Tusen kramar till er båda!

Svar: Jo, vi gjorde ett misslyckat försök att se den. Det blev bara en laggig Zlatan-cam som var väldigt ointressant. Kanske var bra att vi sov ändå. :) Juno är jättefint! Hälsa till alla och krama om dem från oss!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Johan

Publicerad 2013-11-23 07:53:27

Bra namn där. Lite mysigare än Jürgen och Bernta på något sätt :)

Svar: Säg inte det Johan. Tyskklingande namn tycker jag alltid går hem.
pltokyo.blogg.se

Postat av: David&Carro

Publicerad 2013-11-23 08:14:06

Vi paxar California Roll Greek...tack för tipset!
Pelle, lägg ner studierna och börja fulltidsblogga, du kommer bli stenrik!!
Många kramar till er båda!

Svar: Namnet passar perfekt, grattis! :) Jag tar det som en komplimang, tack!
pltokyo.blogg.se

Postat av: Sarha

Publicerad 2013-11-24 14:56:19

Vilka utmärkta namn! Jag ska genast presentera dessa för min make då han sällan uppskattar mina könsneutrala namnförslag, detta är ju toppen!

Svar: Han kommer älska dem! :)
pltokyo.blogg.se

Postat av: EStåhl

Publicerad 2013-11-25 14:44:41

Åh ni verkar ha det underbart. Det gläder mig. Ni gläder mig. Fina ni!

Svar: Vi har det bra! Hoppas du har det också, hemma på skåneslätten. Eller du kanske är överallt i Sverige nuförtiden?
pltokyo.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2013-11-25 16:09:58

Vi hade en japansk tjej som bakade våra bröllopsbakelser som heter Maki, superfint!

Svar: Vad roligt att du läser bloggen, Maria! Dina instagrambilder tyder på att ni också är ute på en del äventyr. :)
pltokyo.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej